MCR

Twee weken geleden stapte ik op het vliegtuig naar Manchester. De vlucht duurde iets meer dan een uur en was op zijn minst turbulent te noe...

Twee weken geleden stapte ik op het vliegtuig naar Manchester. De vlucht duurde iets meer dan een uur en was op zijn minst turbulent te noemen. Niet meteen een goede ervaring, maar met de stad was het wel liefde op het eerste gezicht. Blijkbaar hou ik van steden waar mensen niet wachten met oversteken tot het verkeerslicht groen kleurt. Aan sommige kruispunten moesten voetgangers sowieso het zonder verkeerslicht doen. Ik had al snel door waar het wel en niet lukte, maar het blijft uit de doppen kijken met die links rijdende auto's. 

Manchester was de eerste geïndustrialiseerde stad. Cottonopolis werd het genoemd en veel in de stad verwijst ook nog naar dit rijke verleden. De loodsen werden gerenoveerd en vermoedelijk dure lofts. Gentrificatie zeg maar.  


Overal in de stad wordt wel nog gebouwd en sommige wijken zijn ook van recentere datum. Ik logeerde in Ancoats, vlak bij the Northern Quarter, wat nu wel wat het boomende en hippere gedeelte wordt. Het centrum was nog steeds goed te bereiken op wandelafstand. Eigenlijk heb ik alles te voet gedaan, maar ik heb dan ook de dokken niet bezocht. 
Zoals je op de foto's wellicht ziet, was het nogal grijs en regenachtig. Ik bleef er vijf nachten, wat meer dan voldoende is en al zeker als je het bruisende nachtleven links laat liggen en ook al niet uitgebreid gaat shoppen. Niet dat ik me verveeld heb, maar dat vertel ik nog wel eens.
Wat Manchester zo aantrekkelijk maakt is niet enkel de geschiedenis maar vooral de mensen. Iedereen is zo vriendelijk, ook als het regent. Soms was ik gewoon wat rond aan het kijken om me te oriënteren en daar stond al iemand naast me die me aanbood om te helpen. Maar eigenlijk kon ik me makkelijk oriënteren, eens je de structuur van de wijken door hebt, loop je gemakkelijk rond.
Op de tv zag ik een reeks 60 days sleeping on the street ofzo waarbij de journalist 60 dagen op straat gaat leven. De week dat ik in Manchester was, ging het net over de stad. Het verbaasde me niet echt, want ik was ze ook al tegengekomen en aangesproken geweest of ik niet wat kleingeld had. Zelfs zij waren heel vriendelijk "thank you love, god bless you". In de reportage hoorde ik dat er bij de telling ongeveer 260 daklozen waren geteld, een stijging met 10% ten opzichte van een jaar voordien. Ik voelde me alleszins niet onveilig. 

Verder was het ook genieten van street art, niet zo frequent te vinden als in Glasgow heb ik de indruk, maar deze van Peterloo is bijvoorbeeld wel duidelijk op bestelling.

Deze vond ik bijvoorbeeld heel mooi, het rode kleurde zo mooi tegen de grijze achtergrond van de wolken en de man die het efkes niet meer zag zitten.



You Might Also Like

2 reacties

  1. Heeft Manchester een historisch centrum? Alles ziet er vrij recent (laatste 2 eeuwen) uit op je foto's?

    Mooie streetart maar precies wel hele serieuze topics erop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en nee, Manchester heeft een kathedraal en een town hall, maar het is niet zo dat je een middeleeuws centrum ofzo hebt. Het loopt wat in elkaar over en de industrialisering heeft het landschap serieus veranderd

      Verwijderen