Afval

Kathleen van Verbeelding , Tuttefrut en Veertig dagen bloggen vroeg hoe het zat met afvalvermindering en had het over dat schuldgevoel . ...

Kathleen van Verbeelding, Tuttefrut en Veertig dagen bloggen vroeg hoe het zat met afvalvermindering en had het over dat schuldgevoel.

Ik deel haar bewondering voor mensen die heel weinig afval hebben, ik moet toegeven dat mij dat minder goed lukt. Ik heb zo om de andere week een kleine vuilzak, niet eens volledig gevuld, misschien twee keer op een jaar een zak PMD maar vooral veel papier. Ik zou graag minder afval hebben, maar aangezien sommige dingen ook wel gaan stinken moeten die toch op geregelde tijdstippen ook eens buitengezet worden.

Ik heb stoffen zakdoeken gekocht bij de Hema. Ik zou die waarschijnlijk ook uit restjes kunnen maken maar nee.

Ik heb een sticker op mijn brievenbus om geen reclame te ontvangen maar dan nog komt er meer binnen dan me lief is. Ik recupereer de tijdschriften van mijn pa, dus dat is de tweede keer lezen, sus ik mijzelf dan. En ik mailde de theaterzalen waar ik een tijdje terug eens toevallig was en nadien programmaboekjes op papier via de post kreeg besteld. Zonde van de bomen, want ik kom er zelden en ik vind het dan wel online.

Ik had ergens gelezen dat de beste plek om afval te verminderen de badkamer is. Ik maakte al meer dan een jaar geleden herbruikbare wattenschijfjes in restjes flanel met wat wafeldoek. Ik moet toegeven dat ik ook nog steeds een half zakje watjes liggen heb, blijkbaar gebruik ik dat niet zo vaak. Ik heb al een paar deo-experimentjes achter de rug, maar voorlopig nog steeds op zoek en gemakshalve terug bij mijn oude vertrouwde roller. Ik kocht een bamboe tandenborstel bij Ohne en ik besloot me te wagen aan een shampoo bar bij Lush. Met de nodige twijfel maar ik moet zeggen: het schuimt geweldig, mijn haar voelt minder vettig en proper. Het moest even wennen heb ik het gevoel, maar dat had ik ook wel als ik eens van merk ofzo veranderde. Ik ga binnenkort ook wel eens de tabletjes uitproberen om mijn tanden te poetsen, ik kocht er ooit bij lush maar dat pakje ligt er al iets te lang, onaangeroerd. Net zoals mijn menstruatiecup.


Ik probeer zakjes te weigeren of een papieren versie te nemen. Ik vul mijn potjes bij Ohne en Beo. Ik heb mijn fles wasverzachter al een aantal keren bij gevuld bijvoorbeeld en ik vul glazen flesjes wijn. De frisdrank koop ik er met statiegeld en de lege flesjes breng ik terug. Andere frisdrank probeer ik te vermijden, geen blikjes, geen flesjes. Ik moet wel toegeven dat ik me wel nog schuldig maak aan veel verpakkingen als ik in de supermarkt boodschappen doe, het is er moeilijk te vermijden en soms kies ik voor het gemak van gesneden groenten omdat ik dan ten miste wel kook. En af en toe wil ik ook wel eens pasta in een andere vorm dan ze bij de afvalarme winkels hebben.

Ik koop nog zelden take away koffie, ik vul mijn thermos bij me thuis en geniet zo van de koffie op de trein. Een fles voor water heb ik zelden bij, maar het staat op mijn goede voornemen lijstje, al kan ik moeilijk kiezen.


You Might Also Like

0 reacties