Charleroi - fotomuseum

Dit is er eentje voor de afdeling: waar heb ik mijn museumpass gebruikt? Antwoord: in het fotomuseum van Charleroi natuurlijk. Voor de tijd...

Dit is er eentje voor de afdeling: waar heb ik mijn museumpass gebruikt? Antwoord: in het fotomuseum van Charleroi natuurlijk. Voor de tijdelijke tentoonstelling moet je wel 3.5 euro betalen, dus de helft van een gewoon ticket.

Tot 20 januari '19 loopt er "Les Américains", een selectie foto's van Robert Frank. Hij trok in de jaren vijftig met zijn vrouw en twee kinderen door Amerika. Hij wordt als één van de grondleggers van straatfotografie gezien. Je ziet foto's van mensen op feesten, aan het wachten,... Het zijn wat gestolen momenten soms.



Frank had moeite om de foto's verkocht te krijgen omdat ze niet strookten met The American Dream. Maar via een Frans tijdschrift werden ze toch gepubliceerd en langzaam kregen ze ook de cultstatus die ze nu hebben.
Hij maakte ook films en trok ook rond met Jack Kerouac. Ik vond de tentoonstelling heel mooi. Frank had echt een hele reis door de Verenigde Staten gemaakt en hoewel sommige foto's echt de sfeer van toen ademen, zijn er ook heel wat tijdloze beelden.


Een andere tijdelijke tentoonstelling is van Memymom. Een Belgische moeder en dochter die in hun fotoarchief doken en een boek publiceerden. De moeder nam foto's van haar dochter toen die opgroeide. Specifiek aan de foto's is dat de dochter zich verkleedde en ze zich lieten inspireren door series en vooral Amerikaanse beelden.


Het was soms wat bevreemdend om het kleine meisje in allerlei poses te zien. Eén van de reeksen is ook van recente datum, als de dochter al volwassen is. Soms miste ik hier wel wat meer achtergrond maar niettemin dik de moeite waard.

You Might Also Like

0 reacties