Poquelin II: puur spelplezier

Gisteravond stond in de Minard een klassieker uit de theaterwereld geprogrammeerd. Al was mijn frank niet meteen gevallen bij het boeken van...

Gisteravond stond in de Minard een klassieker uit de theaterwereld geprogrammeerd. Al was mijn frank niet meteen gevallen bij het boeken van het ticket. Ik had me eigenlijk laten leiden door de namen van de cast: Tg STAN, NTGent, Olympique Dramatique, Dood Paard, Arsenaal. 

Jean-Baptiste Poquelin is de echte naam van Molière. Deze theaterauteur schreef verschillende meesterwerken die door menig theatergezelschap al onder handen zijn genomen. En de twee in de naam verwijst naar het feit dat het de tweede keer is dat de acteurs aan de slag gaan met de teksten van Molière. Tg STAN deed het eerder in 2003 met de samenwerking met andere acteurs en het werd een succes. Ze hernemen deze oefening nu met andere acteurs en het mag gezegd: het werd een pareltje. 

Ze mixen verschillende stukken van Molière in één stuk, zo kregen we gisteren onder andere Le Bourgeois Gentilhomme en L’Avare. Wie wat vertrouwd is met de teksten, haalt de passages er zo uit. Wie de teksten niet kent, heeft vermoedelijk niet het gevoel op zijn honger te zitten, maar is het eerder een smaakmaker voor klassieke teksten. 

Hoewel het ticket een genummerde plaats vermeldde, werd om artistieke redenen uitgeweken naar de andere zaal. Op scène bevond zich een podium en aan beide zijden waren er extra stoeltjes gezet waar ook het publiek kon gaan zitten. Ik koos toch maar voor een stoeltje op de tribune in plaats van op scène. 

De acteurs stonden ook al op scène toen het publiek binnenkwam en zoals wel vaker bij Tg STAN het geval is, is het onderscheid tussen scène en coulissen beperkt. Ook tijdens het stuk zouden de kostuumwissels gewoon op scène gebeuren, of zo ergens aan de zijkanten. De kostuums waren trouwens fantastisch, heel excentriek en kleurrijk. Bij de vrek was het kostuum van de zoon een duidelijk pijnpunt bij de vader: "zoveel geld voor die flappen" en zorgde het voor de nodige hilariteit bij het publiek. 


De acteurs brachten een fantastisch spel met woorden. Het was echt genieten, een hele stroom van woord tegen woord en woordspelingen en mooie beelden. Soms spijtig dat je niet alles kan onthouden. Ik herinner me de discussie tussen de vader en de dochter over al dan niet trouwen. Het woord en wederwoord tussen Willy Thomas en Jolente De Keersmaeker was gewoon prachtig. Zoals ik soms wel vaker heb, kon ik ook niet zeggen wanneer ze aan het improviseren gingen of alles nu echt zo gerepeteerd is. Ik mag er van uitgaan dat het missen van de cimbaal echt wel een ongelukje was. En hier en daar was er ook wel een opmerking naar iemand uit het publiek, de opmerking van Els Dottermans over mannen zorgde voor een luide lach bij de vrouwen naast mij en ook Damiaan De Schrijver liet zich niet kennen, zeker bij het aanpassen van zijn kostuum. De manier waarop de zelf de tekst naar hun hand zetten of inspelen op reacties is eigenlijk een zwakke beschrijving van het spelplezier dat doorheen heel de voorstelling duidelijk voelbaar was. De acteurs kregen al eens de slappe lach bij een onvoorziene omstandigheid, maar vooral al dat spelplezier werkte heel aanstekelijk naar het publiek toe. 

De voorstelling duurt maar liefst 2,5 uur maar op geen enkel moment werd het vervelend of verloor het verhaal zijn schwung. Ja, tussen de verhalen en tijdens de verandering van de setting werd er wat geroezemoesd op de tribune. Maar eigenlijk werd vooral gereageerd op het verhaal en was het volop genieten. Dit bleek duidelijk uit het applaus en het aantal mensen die hier en daar recht ging staan om hun appreciatie te tonen. 

Poquelin II met Kuno Bakker (Dood Paard), Els Dottermans (NTGent), Willy Thomas (Arsenaal), Stijn Van Opstal (Olympique Dramatique), Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver en Frank Vercruyssen (alle drie tg STAN), gezien op woensdag 15 november in Minard. De voorstelling is in Gent nog te zien tot en met zaterdag, maar is volledig uitverkocht. Foto van Dries Segers.

You Might Also Like

0 reacties