Platform & onderworpen

Zondag ging ik naar de Vooruit voor twee voorstellingen. Platform werd eerder gespeeld in 2005. En ik wist dat ik de voorstelling al had gez...

Zondag ging ik naar de Vooruit voor twee voorstellingen. Platform werd eerder gespeeld in 2005. En ik wist dat ik de voorstelling al had gezien, maar nu werd het hernomen, samen met Onderworpen. En van bij de openingsscène wist ik meteen over welke voorstelling het ging. Ik zou willen dat ik op Gentblogt kan lezen wat ik er toen van vond.

Beide voorstellingen zijn gebaseerd op boeken van Michel Houellebecq. De Franse schrijver is nogal eens omstreden, niet altijd vrouwvriendelijk, cynische blik op de maatschappij,... ik hou er wel van. Ik heb beide boeken gelezen en ik had ook de intentie om Onderworpen opnieuw te lezen. Er was immers ook een leesclub enzo. Maar dat is niet gelukt. Ik heb wel de tip gekregen om de boeken toch maar eens in het Frans te lezen. Mijn Frans is zeker goed genoeg, al lees ik nog wat trager in die taal.

In Platform ontmoet Michel, het hoofdpersonage, een ambtenaar die beslist over cultuursubsidies op reis naar Thailand. Hij ontmoet er Valerie en bij hun terugkeer worden ze een koppel. Heel vreemde evolutie want ze zijn elkaars tegenpolen. Zij is succesvolle carrièrevrouw en hoewel hij de luxe zich wel jaar gevallen, is het niet zijn drijfveer.

De voorstelling begint met de aanslag op jet resort en eindigt ook op die manier. Tussenin ontdekken we het verhaal. De bewerking blijft heel trouw aan het boek. Zelfs al is het lang geleden, ik herkende zo passages letterlijk uit het boek. Ik had wat last van het stemmetje van Michel, traag en slepend, soms overslaand, maar het typeerde Michel wel als een minder aangename man. De personages laten in hun hoofd kijken en vertellen zo ook het verhaal. De scène ligt vol met rommel waar ze nu eens stoelen, dan weer kledingstukken uithalen.

Het was fijn om de voorstelling nog eens te zien. In Platform staat het extremisme van de islam in schril contrast met de liefde tussen Valerie en Michel. In Onderworpen speelt de islam opnieuw een rol, maar zien we een ander gezicht. Het verhaal speelt zich af in 2022 als de moslimbroeders de presidentsverkiezingen winnen en de universiteit Sorbonne waar François doceert een islamitische universiteit wordt.

François doet het verhaal van hoe in 2017 Marine Le Prn de verkiezingen verliest en kort nadien de moslimbroeders worden opgericht. Deze passage werd extra in de verf gezet en we hadden in de twee uur tussen de voorstellingen de tijd gehad om de resultaten van de presidentsverkiezingen te kennen.

Ook in deze bewerking blijft men dicht bij de tekst, maar lijkt er me wel een stuk van het verhaal te missen. Ik ga dus toch eens moeten lezen. Een groot stuk ging over de ontmoeting tussen François en de nieuwe decaan, een moslim. Mourade Zeguendi nam deze rol op en hoewel mijn Frans meer dan behoorlijk is, stoorde het me wel dat er overgeschakeld werd in het Frans. Het verplaatsen van de lichtbak waar de vertaling op zou verschijnen zorgde voor een leuk intermezzo, maar toen verloor de voorstelling voor mij vaart. Hoewel het me niet stoorde dat François Frans praatte was dat wel het geval bij Mourade. Het is te gemakkelijk om wat donker te kijken en als een macho over scène te lopen.

Voor de rest niks dan positieve commentaar op de acteurs. Sommige personages, zoals Myriam is redelijk minimaal en vlak ingevuld, maar dat is net hoe ze ook in het boek naar voren komt. Marijke Pinoy vond ik wel sterk, vooral in Onderworpen. En tegen Platform was ik wel gewend aan het vervelende stemmetje van het hoofdpersonage. En ja, ik weet dat het express was. Het blijft een fantastische prestatie om twee voorstellingen na elkaar te spelen. Chapeau!

Platform en Onderworpen van Action Zoo Humain, gezien op 7 mei in Vooruit.

You Might Also Like

0 reacties