WIPWednesday: boreal

Laat ik maar eens vertellen waar ik me de voorbije weken mee bezig gehouden heb. Na het afwerken van mijn Travel Light Cardigan  wachtte ik ...

Laat ik maar eens vertellen waar ik me de voorbije weken mee bezig gehouden heb. Na het afwerken van mijn Travel Light Cardigan wachtte ik geduldig af tot 19 januari, de startdatum voor de BlackerPodKAL. De Blacker wat?

Als voorbereiding op het Edinburgh Yarn festival lanceren Louise van Knitbritish en Blacker Yarns een BlackerPodKAL. Louise organiseert opnieuw de podcast lounge tijdens het festival, een plaats waar je efkes kan zitten, breien, kletsen en waar Louise je probeert deelgenoot te maken van haar liefde voor Britse wol. Blacker Yarns is een wolmerk met een mooi verhaal, aandacht voor duurzaamheid, voor biodiversiteit van Britse schapen,...

De regels voor de knit-along (KAL) zijn simpel: een kledingstuk naar keuze opgezet en gebreid tussen 19 januari en 4 maart, volledig in Blacker yarns wol. In de groep op Ravelry kan er gekletst worden en zijn er twee plaatsen voor afgewerkte kledingstukken: voor wie gaat naar EYF17 (ikke!) en voor wie het moet missen. Wie naar EYF gaat kan deelnemen aan de ontmoeting in de podcast lounge en krijgt bovendien korting bij een aankoop bij Blacker.

Ik koos voor boreal van Kate Davies. Een trui met sneeuwvlokken in twee kleuren, ik koos twee Blacker yarns: jakob en jakob-mohair. Ik kocht van beide soorten online 9 bollen met het plan om daar twee truien mee te breien. De plannen moesten bijgesteld worden, 9 bollen zijn bij vele patronen niet voldoende in mijn maat. Ik weet niet goed meer wat ik dacht toen ik bestelde, ik vermoed iets met verzendingskosten, maar door de keuze voor boreal kon ik beide combineren. Bovendien, en daar moet ik eerlijk in zijn, ik hou wel van natuurlijke kleuren, maar ik hou niet van de bruine tint die je vaak ziet bij natuurlijke kleuren. Dit is zeker wat me bij jakob minder beviel. Ook hier dacht ik dat de combinatie het wel verteerbaar zou maken.



Het leuke extraatje is dat ik het patroon van boreal kreeg in de small gestures swap van de Knitbritish podcast. Zo ergens tegen kerst zoek je voor iemand die Louise je heeft toegewezen een patroon uit hun verlanglijst en dat geef je hen. En zelf krijg je er eentje terug uit je verlanglijstje. Heel verleidelijk om je bibliotheek te vullen met mooie patronen, dat kan je vast begrijpen. Ik heb nu al voor de derde keer mee gedaan en tot nog toe was het nog niet gelukt om een patroon af te werken.



Dit gaat nu wel gebeuren en je kan niet geloven hoe blij ik ben met deze trui. Ik ben echt gaan wennen, en meer nog gaan houden van de kleuren en de combinatie. Ik probeerde de trui al aan en hoewel heel wat andere breiers in hun projecten zeggen dat de mouwen smal uitvallen, vind ik de snit echt wel goed. Ik heb de mouwen wel in een kleinere maat opgezet om voor het kleurwerk wat meer te meerderen, zodat de mouw niet te breed uitviel aan de pols.

Verder verlengde ik ook het lijf, want ondertussen weet ik al dat mijn lijf en armen een paar extra centimeters kunnen gebruiken en dat Kate Davies best wel een kleine vrouw is. Zeker in haar oudere patronen hou je daar best rekening mee. Om teleurstellingen te vermijden hou ik in zo'n geval mijn lintmeter bij de hand. Natuurlijk check ik mijn stekenproef op een proeflapje en doe ik mijn best om dat zo correct mogelijk te doen. Maar ik heb ondertussen ook wel de gewoonte genomen om meet tijdens het breien ook nog eens tussendoor de stekenproef te controleren. Zeker bij dit patroon is dit van belang. Het patroon heeft acht maten, telkens vier in een bepaalde stekenverhouding.


En ja, het is misschien wat raar om een trui met sneeuwvlokken te breien om te dragen in maart, maar na het breien en vooral het passen van die trui, weet ik nu al dat ik deze trui met veel liefde ga dragen.

You Might Also Like

0 reacties