Het was een goed jaar...*

om veel te lezen. Ik keek naar mijn uitdaging op Goodreads en veel valt daar niet aan toe te voegen: 25 boeken. Ok, er zitten drie kortverha...

om veel te lezen. Ik keek naar mijn uitdaging op Goodreads en veel valt daar niet aan toe te voegen: 25 boeken. Ok, er zitten drie kortverhalen bij van tijdens de feesten en nog eentje als voorbereiding op een schrijfworkshop.

Twee werden hier nog niet besproken: Nacht, het vierde boek van Karl Ove Knausgard, waarin hij vertelt over zijn eerste job als leerkracht in een school in het hoge noorden. Verlaten van de wereld, al is het een bewuste keuze, want er is de ambitie om tijd te hebben om te schrijven maar er is vooral veel afleiding in de vorm van (veel) alcohol en fantasieën. En Wil van Jeroen Olyslaegers, het derde boek in een triologie maar perfect apart te lezen. Wil doet het relaas van zijn periode als politieman in Antwerpen ten tijde van de oorlog. Hij toont hoe dun de grens is tussen collaboratie en geen collaboratie. Het is geen gemakkelijk boek, niet zozeer omwille van het thema maar veeleer omdat het zich niet zo makkelijk laat doorgronden. Het duurde me efkes om in het verhaal te komen en dan was er het ongemakkelijke gevoel dat je niet goed wist hoe het nu zat. Een aanrader, zeker wel!


Andere aanraders: Burial Rites, Zuiverheid, De kinderen van Calais, Een soort van liefde, Het smelt, La superba.

Zou ik niet aanraden: Spel en tijdverdrijf en Life on sneakers. Het eerste wegens te braaf, het tweede wegens geen voeling mee, al heeft ze me ergens ook wel geraakt, maar het blijft niet plakken.

En voor volgend jaar hou ik de uitdaging gewoon op 12 boeken per jaar. Ik hoop dat ik niet elk jaar het breien moet staken omdat ik mijn arm moet sparen.

* ik vraag me af uit welk liedje dit komt, ik ga er nog wel op komen, en ik weet nu al dat het iets fout is.

You Might Also Like

1 reacties

  1. 'Zuiverheid' staat klaar op mijn e-reader, maar eerst nog een ander boek uitlezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen