Woesten

Ik kocht het boek in Amersfoort omdat een bezoek aan Nederland niet compleet is zonder een bezoek aan een boekenwinkel. Ik hoorde er lo...


Ik kocht het boek in Amersfoort omdat een bezoek aan Nederland niet compleet is zonder een bezoek aan een boekenwinkel. Ik hoorde er lovende dingen over en het boek viel al in de prijzen. 

Woesten is een dorpje in de Westhoek, eentje waar de tijd trager lijkt te gaan. We schrijven 1914, het einde van de negentiende eeuw, zoals ze in de geschiedenisboeken later zullen schrijven. Elisabeth, de dochter van de smid huwt Guillaume Duponselle, een jonge dokter uit Brussel. Het zal geen gelukkig huwelijk worden. Tegen de zin van velen en te weinig liefde en te veel tegenslag om het hoofd te bieden. Veel meer vertellen heeft weinig zin, de auteur blijft er wel in slagen om de clichés net te snel af te zijn. 

Ik heb het boek enorm graag gelezen, wat niet evident is na de euforie van Aards paradijs of de stulte na Vele hemels boven de zevende. Maar toch, is dit andermaal een mooi debuut. Doorheen het boek krijg je het verhaal vanuit verschillende standpunten te lezen. Ik was heel erg geraakt door de kant van Elisabeth en Nameloos, iets minder door de dokter, maar ergens kreeg hij toch ook wel wat empathie. Het verhaal vordert telkens ook wat verder. Het einde was misschien wat bij de haren getrokken, ik weet het niet goed, de oorlog is zo alles verwoestend dat een lichtpunt dan plots overdreven lijkt. Een aanrader voor wie houdt van mooie verhalen van gewone mensen. 


You Might Also Like

0 reacties