Fijn bezoek

Ik viel een beetje uit de lucht, toen ze belden van vzw Regent . Ik was al halvelings vergeten dat ik me opgegeven had voor een energiescan....

Ik viel een beetje uit de lucht, toen ze belden van vzw Regent. Ik was al halvelings vergeten dat ik me opgegeven had voor een energiescan. Ik hoorde er positieve dingen van op Gentblogt en hield het zowat in het achterhoofd tijdens de verbouwingen. Vanmorgen was het zover. De eerste inspectie was het achterraam. "Driedubbel glas, daar kan ik niks aan toevoegen", knikte hij. Ik herinner me levendig hoe hier geen discussie over mogelijk was. De koude in die eerste jaren in mijn huis onder de golfplaten, brrr. Om van de warmte nog maar te zwijgen. Volgende stop, verwarmingsketel met buitenvoeler en thermostaat. Geen opmerkingen, wel altijd de chauffage beneden volledig open zetten, hier hoeven eigenlijk geen warmteknoppen op. 's Nachts staat de temperatuur wel heel laag, maar hij betwijfelt of we ooit echt zo laag zitten. Een blik op de afrekening van gas en elektriciteit doet hem verbaasd naar mij kijken. "Meen je dat?" De grafiek laat over de jaren wel wat schommelingen zien voor gas, voor elektriciteit zijn we nog niet lang genoeg geswitcht van leveranciers en is vergelijking met het verleden sowieso niet mogelijk. Sinds de verbouwing verwarmen we op gas en werd het volledige nachttarief afgesloten. We hebben wel nog de combinatie dag- en nacht, wat ze naar ik hoor vaak niet meer aanmoedigen bij nieuwbouw en daar is de raad zoveel mogelijk opsparen tot na 22u en voor 7u. En weekends! En wie weekend zegt, zegt wassen. Veel wassen, want in een weekend draaien er wel vaker meerdere wasmachines. En zo hoort het klinkt het. En natuurlijk kan het soms eens niet anders, "maar aan ons verbruik blijkt duidelijk dat deze regel gerespecteerd wordt." En dit vind ik nu een rare kronkel, je blijft toch evenveel verbruiken, het kost toch alleen minder? Hij tikt op de droogkast. Mijn recente ecologische zonde. Ik was het drogen in huis beu, hele weekends met zicht op de waslijn, het werkte niet echt ontspannend. "Dit is een A, met warmtepomp, dus eigenlijk nog zuiniger. Dat zie ik niet veel, mooi zo." Hij informeert naar de prijs en ik zeg dat we bij Loeters zijn langsgeweest, een toestel van een einde reeks of met een krasje, dat vinden wij niet erg. Ik heb het wel gecheckt met een andere elektrozaak en het scheelde een paar tientallen euro ofzo. Wat ik dan wel betaald heb aan levering, gemakzuchtig als ik ben. "Dat haal je er zo uit, mooi! Die B-toestellen vind je voor 2à300 euro, maar naar verbruik ben je direct aan de prijs van dit pareltje." Zijn er dan geen minpunten? Jawel, onze halogeen spotjes, mooi maar weinig spaarzaam. Dus toch wat zuinig in verbruik mee zijn en niet onnodig lampen in heel het huis aansteken. Ik ben als kind gedrild om lichten uit te doen bij het verlaten van de kamer, zelfs al is het maar voor even en nu durft het soms wel eens voor een grom zorgen. Verbeterpunten? Ja, die zijn er ook. Het aansluiten van de computer en extra router op een verdeelstekker met schakelaar, want dat ding moet niet heel de dag energie krijgen. We zouden dit ook voor onze andere router kunnen voorzien. Er is geen tv in huis, dus ook geen sluipverbruik van digiboxen enzo. En ja, het afwerken van de isolatie op zolder zou nog wel kunnen schelen. Met als belangrijkste les: zorg voor een luchtdicht dampscherm. Op de afgewerkte kant zijn nu al voldoende centimeters voorzien, dus had hij er eigenlijk wel een goed oog in. Ja, het venster op de voorgevel is nog maar dubbelglas en die isolatie zou ook wel leuk zijn, maar hij betwijfelde of Gent ooit toestemming zou geven om tot op de stoep te gaan en eigenlijk ook wel of we het verschil zouden merken aan ons verbruik. Afsluiten kan dus wel met de Kelly-kreet: Booya!

You Might Also Like

0 reacties