The overlock experiene

Omdat ik er nog iets over gepost heb, 4 dagen een overlock ter beschikking, wat doet dat met een mens?  * Ik had schrik voor het herbedraden...

Omdat ik er nog iets over gepost heb, 4 dagen een overlock ter beschikking, wat doet dat met een mens? 

* Ik had schrik voor het herbedraden want ik hoor daar van alles over en zelden positief. 
* Ik had allerlei patronen in tricot geselecteerd en wou die testen. Ik had maar een fractie overgetekend, laat staan geknipt, laat staan uit tricot toen het machien er was.
* Machines die uitgeleend worden, die controleer je beter. Mijn lief bood technische assistentie want er zat iets vast, een prop wit naaisel blokkeerde alles.
* Ik las de handleiding, wel twee keer.
* Ik begon met iets simpel, een kleedje dat hier al maanden geknipt lag en probeerde zo het overlock machine. Mooi afgewerkte naden, maar daarvoor is zo'n overlock wel duur speelgoed.
* Ik had nog zo wel een hoop geknipte dingen liggen, die nu met afgewerkte naden wachten om afgewerkt te worden.
* Ik kan me niet aan mijn plannen houden en tekende snel nog wat kaptruien over uit Stof voor Durf het zelvers. Ik ging langs bij De Stoffenkamer voor boordstof en had ook extra tricot bij. Just in case.
* Voor iemand zonder kinderen is niks zo ingewikkeld als kindermaten. Mijn nichtje wordt vier, maar draagt vijf jaar maar alles wat ik haar maak valt altijd op de groei. Het neefje wordt zes, maar draagt acht. Gelukkig kent het internet hulplijnen, dank je Fien en An.
* ik begon voor mezelf met een t-shirt uit een Frans tijdschrift Coudre, c'est facile met Japanse patronen. Een streepjes t-shirt betekent natuurlijk dat de streepjes moeten doorlopen en als er dan nog figuurnaden inzitten is het wel even puzzelen. Maar de overlock was piece of cake, in een wip had ik een t-shirt en zag ik al volledig nieuwe garderobe passeren. Groot was de teleurstelling toen het te groot uitviel. Maar kijk, met de overlock gewoon van aan de polsen langs de oksels naar beneden. En als het moet een tweede keer. Resultaat: nog steeds een los model maar niet meer om weg te moffelen. Nog niet perfect, maar ideale vakantieplunje op een iets frissere avond in het zuiden van Frankrijk (invloed van het tijdschrift denk ik).

* maar die kaptruien uit Stof voor Durf-het-zelvers, wat was me dat zeg? Geniaal, echt waar. Ik probeerde er eerst een uit in een vrolijk streepje met tricot van bij stoffenidee, steviger dan mijn t-shirt en zonder problemen zat het in elkaar. Zonder touwtje in de kap en zonder boordstof, gewoon met een naadje op de gewone machine gestikt.
Hier merk je wel een beetje dat de naad niet altijd goed lukte.
En kijk, voor deze stak in een ander kleur op. Wat uitkijken met de draden maar al bij al goed te doen. En het leuke is dat het autootje door lijkt te lopen.
De autootjes komen van bij de stoffenkamer, het groene streepje van bij mertens, het groen van op een stoffenspektakel en de blauwe streepjes zijn organische katoen van bij Georgette.
Voor mezelf zat er ook nog een experiment in, maar daarover later meer

You Might Also Like

3 reacties

  1. Maar Patricia! Dat rijtje truien! Zalig!

    Fijn dat je je ervaringen met een overlock deelt. Het kriebelt keihard om me er eentje aan te schaffen, maar tegelijk ben ik niet overtuigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 't Is inderdaad duur speelgoed, maar ik ben zo content dat er hier permanent eentje staat. En dat herbedraden, ik snap niet goed wat zo velen daar zo moeilijk aan vinden, want inderdaad, zelden positief wat je daarover hoort... Ik ga dus akkoord: goed te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik knoop gewoon nieuwe kleuren aan mijn oude, en de naalden doe ik helemaal opnieuw. Even oefenen, maar dat herbedraden schrikt mij ook niet meer af. Ze zijn mooi, de truien!

    BeantwoordenVerwijderen