Back before Christmas

"But we will be back before Christmas." Daar zitten ze, twee stoere Denen op de nachttrein , maar met een klein hartje. "It&#...

"But we will be back before Christmas." Daar zitten ze, twee stoere Denen op de nachttrein , maar met een klein hartje. "It's a big thing in our country", voegen ze er nog wat verontschuldigend aan toe. Ze hebben gewerkt na het einde van hun middelbaar om deze reis te kunnen betalen. In januari starten ze hoger onderwijs, iets met kinderen met gedragsproblemen. Nu trekken ze door Azië: Vietnam, Laos, Cambodja en Thailand staan op het lijstje. Dit is hun eerste week, paar dagen Hanoi en de zon in Halong Bay. De licht rode kleur van hun vel spreekt boekdelen. Ze hebben ook moto's gehuurd en hebben de voorbije nachten amper geslapen. Logisch dat ze wat opzien tegen de nachttrein, maar ik stel hen gerust. ik ben verbaasd als ik me bezig hoor, alsof ik niks anders doe terwijl dit ocharme de tweede nachttrein is. En op de eerste had een Zweed onze nachtrust serieus geteisterd. Zijn snurken ging zonder problemen luider dan de trein, wat zelfs de Vietnamezen aan wie we later het verhaal vertellen niet mogelijk lijkt. Ze gaan nog snel een sigaret roken. Wanneer de trein vertrekt praten we wat bij over politiek en sociale zekerheid. Ze zijn muisstil in hun slaap, tot onze grote opluchting. Wanneer we in Hue aankomen, maken we hen wakker en nemen we ze ook op sleeptouw. Zo zonder kaart in een vreemde stad is soms verwarrend. De taxichauffeurs en motorrijders zijn zoals druk en gretig op zoek naar klanten.

We zullen de Denen nog tegenkomen op onze reis. Het doet deugd om ze zo te zien genieten en ervaringen verzamelen. Nu met de kerstperiode moet ik aan hen denken en profiteer ik ervan om nog wat notities online te zetten.

You Might Also Like

2 reacties