Haapsalu

En er was nog een pakje deze week. Eentje dat ik zelf besteld heb bij wereldwol , een echt verwenpakket voor breiers. Wie wat rondsurft op k...

En er was nog een pakje deze week. Eentje dat ik zelf besteld heb bij wereldwol, een echt verwenpakket voor breiers.

Wie wat rondsurft op kantbreien komt al gauw op de mooie Haapsalu-sjalen uit. Deze boeken vertellen de geschiedenis en zorgen ook dat de patronen nu ook nog beschikbaar zijn. Haapsalu is een kuuroord in Estland en ik heb het in mijn hoofd gehaald dat ik die keer met Eurolines tussen Talinn en Riga daar gepasseerd ben. Ik denk het eerlijk gezegd niet, maar ik herinner me wel een mooie strook langs de kust die er heel welness uit zag. Het vroor toen -26) en toch zag ik me daar in de zomer nog wel eens stoppen.


Het roze boek is het nieuwe boek, het witte is al moeilijker te vinden. Haapsalu Scarf toont hoe je de vierkante sjalen maakt, maar je kan eigenlijk ook gemakkelijk zelf aan de slag en van alles gaan combineren. Het spijtige is dat de patronen daardoor niet altijd even duidelijk leesbaar zijn, maar ook daar valt wel een mouw aan te passen.



In het witte boek heb je meer de aparte schema's voor de patronen en moet je zelf beginnen rekenen. Hier zie je bijvoorbeeld de Greta Garbo sjaal die de vrouwen speciaal voor haar gemaakt hebben. Je krijgt evenwel alleen het schema voor de hartjes. Al zag ik dat die ook in het roze boek werd vermeld. Maar ik heb nog maar een fractie gezien. Er is zoveel en kiezen wordt moeilijk, maar dit wordt zeker iets voor 2012.



Hoewel de sjalen al lang worden gebreid, is het optekenen van de patronen van recentere datum. De meeste vrouwen kenden gewoon die patronen uit het hoofd of volgden een voorbeeldsjaal. En ook dat kan je allemaal lezen in de boeken.

You Might Also Like

1 reacties

  1. zelf 'ontwerpen' is een heel werk. Keuze genoeg wel... zelf heb ik uit het eerste boek tot nu toe nog maar 1 klein patroontje gebruikt, en dan nog in een sok.

    BeantwoordenVerwijderen