Zuidstation

"Ce sont des Africains?" Ze betast de stof, al die kleurige motieven. "Non, des Flamands." Ik was bijna vergeten hoe leu...

"Ce sont des Africains?" Ze betast de stof, al die kleurige motieven. "Non, des Flamands." Ik was bijna vergeten hoe leuk ik de zuidmarkt in Brussel wel vind. Het was nogal impulsief, afstappen toen de trein passeerde. Het zag er niet zo druk uit en ik moest toch nog eten voor de komende dagen. Meestal kom je er ogen te kort. Soms is het ook best grappig, zoals de moslim die heel vurig de tomaten aanprees. Een markt zonder dat er geroepen wordt is geen markt. Het kraam met inlands vlees, ook al door Noord-Afrikanen open gehouden, het viskraam waar een gesluierde dame de plak zwaaide. Maar ook heel wat Nederlandstalige kramers, zoals de twee van het stoffenkraam. "Madameke" en "mercikes" zei ze. Maar het was een drukte van jewelste. Ik heb ruimschoots de tijd gehad om iedereen te zien graaien, bijna was er ruzie toen het favoriete kleur op was. Maar voor 5 meter aan 1 euro de meter heb ik wel iets over. Als op het einde van de maand mijn boekje geleverd wordt is dit de ideale stof om eens te proberen.

Straks een heerlijk stoofpotje met tomaat, provençaalse kruiden, look en inktvis.

You Might Also Like

0 reacties