het wijf

Ik had haar niet echt gemist, het wijf, wil ik zeggen, maar ik was wel blij dat ze er terug was. Ik stond midden op een optreden in een conc...

Ik had haar niet echt gemist, het wijf, wil ik zeggen, maar ik was wel blij dat ze er terug was. Ik stond midden op een optreden in een concerttent met een man die graag gezien wou worden, heel graag. Gelukkig stond hij op het podium en kon ik hem rustig negeren. Ik dacht aan café en aan de toog zitten en dat ik misschien wel eens naar de kapper moest. Hoelang was het nu al geleden? Op maandag liet ik mijn vertrouwde janetten maar gerust, maar op dinsdag stond ik op hun stoep. Voor een gesloten deur. Dus ging ik verder in de straat, bij de sekte. Ja, wie Code 37 al eens ziet weet dat mensen die volledig in het wit gekleed zijn een beetje betoverd zijn. Ik had een blik op de prijzen geworpen voor ik binnenstapte. Het zag er niet zo druk uit, maar er liep wel veel volk in. In het wit dan. Ik zag hier en daar een bedachtzame blik, voor ze beseften dat het optrekken van wenkbrauwen wel eens voor rimpels zou kunnen zorgen. Ik dacht al even dat de agenda te vol zou staan of iets dergelijks maar een goede ziel zag het zitten om zich over mij te ontfermen. Ik negeerde de andere vrouw in het wit met de veel te korte rok om te gaan zitten op een normale manier terwijl ze haar haren stylde. Kapsters mogen nooit een bad hairday hebben en even had ik medeleven met haar. Toen liep ze al weer drukdoend niks te doen rond.

Ik mocht plaatsnemen achter de wastafel tegenover de boedhabeelden en wierrookstokjes. Ik liet me wegdrijven op ijle muziek en de massagestoel toen ik besefte dat ze tegen me sprak. Nee, geen verzorgende shampoo. "Maar thuis altijd wel gebruiken", zei ze streng. "Ik knikte en probeerde nog verbouwingen enzo. Maar de glimlach op haar gezicht was er enkel één uit beleefdheid. Alsof ze me wilde troosten kreeg ik een koffie met minikoffiekoek. Gulzig beet ik in de koek. Nee, ze hoefde zich niet te haasten. Ik hoorde het toilet doortrekken in de verte doorheen de ijle muziek. Daar ging de hele stijl van het etablissement. De dame naast mij was zongebruind en nipte van haar watertje.

Ik wist precies wat ik wou. Kort, instructies van thuis of eigenijk lief maar met enige nadruk gevraagd en asymmetrisch want dat had ik bij een verkoopster van H&M gezien, eindelijk een kort, vrouwelijk kapsel dat ik wel zag zitten. Ik had zelfs een foto op het net gevonden, maar hij vond er maar niks aan. Uiteindelijk ben ik nogal koppig en beschrijf ik haar dus het kapsel dat ik op het internet vond. Ze heeft er haar twijfels over. Asymmetrisch vindt ze een fantastische keuze, ideaal om volume te creëren. Ze houdt haar gezicht in de plooi als ik zeg geen brushing of franjes 's morgens voor de spiegel. Zolang ik maar conditioner gebruik, kan ze daar wel mee leven. Ik zet het meteen op het mentale boodschappenlijstje.

Ze begint te knippen en we praten wat over koetjes en kalfjes. Ze kent wel degelijk haar vak want er vallen haar dingen op aan mijn haar waar andere kappers meerdere bezoeken over doen. Stress waarschijnlijk, ze knikt. Ik vraag haar om het toch wat korter te knippen. Ik moedig haar aan, het is nog kort geweest, heel kort, echt waar. Ze is nogal beslist. "Ik knip het nu eerst zo en als je het dan nog korter wilt dan kunnen we er nog over praten." En dan volgt een uitleg over krullen en volume. Ik begin het allemaal wat beu te worden, eerlijk gezegd. Haar collega is nog steeds bezig de haren van de dame naast mij te brushen. Al een half uur met die haardroger.

Ja, ik heb in mijn froufrou geknipt. Ze kijkt nu pas heel streng. Nooit doen, froufrous zijn het moeilijkste en we knippen dat gratis bij. Zeg maar dat ik het gezegd heb. Nee, echt. Kom gerust langs en vraag naar mij. Ik doe het wel voor jou, ze knipoogt.

Als ik vertrek, zegt haar collega heel verbaasd dat ik er anders uit zie. Ik antwoord haar een tikkeltje hautain dat dat de bedoeling was en glimlach naar mijn kapster. Ik ga nu niet beweren dat ik die 45 euro met plezier betaald heb, maar ze waren wel goed besteed. Het piekte wel dat ik in de Zuid een paar mooie schoenen vond die goedkoper waren en dat ik die dan maar heb laten staan. Ter compensatie. En thuis vonden ze het "hip en Gents". Ideaal dus. En de volgende keer probeer ik wel weer mijn favoriete janetten, al zag ik op de site dat mijn favoriet er niet meer werkt.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Een goeie kapper vinden is niet gemakkelijk. Mijn favoriete janet werkt ook niet altijd en dan is het met een bang hart afwachten wat het zal worden. Mijn froefroe knip ik wél zelf. Vorige keer €35 betaald voor een scheve en laatst heb ik heb zelf geknipt. Even scheef maar wel voor geen geld :-). Ben benieuwd naar uw nieuw kapsel!

    BeantwoordenVerwijderen