Juliet, naked

"Vintage Hornby" zegt de cover en eigenlijk zou ik het niet beter kunnen verwoorden. Juliet, naked is zonder twijfel één van mijn ...



"Vintage Hornby" zegt de cover en eigenlijk zou ik het niet beter kunnen verwoorden. Juliet, naked is zonder twijfel één van mijn favoriete boeken van Nick Hornby. Het past moeiteloos in het rijtje met High fidelity en About a boy, de boeken, niet de films. Annie en Duncan zijn het soort koppel dat enkel Hornby tot leven kan wekken op een overtuigende manier. Ze zijn 15 jaar samen, wonen in een klein stadje bij de Engelse kust en gaan samen op reis naar Amerika. Leuk zou je denken, maar eigenlijk gaan ze op zoek naar de plaatsen waar Tucker Crowe, het idool van Duncan, ooit geweest is. Deze singer-songwriter mag dan al 20 jaar geen plaat meer gemaakt hebben, voor Duncan en het handvol fans die de site beheren is hij levendiger dan ooit. En meer kan ik eigenlijk niet vertellen zonder teveel van het verhaal weg te geven. Er zijn meerdere malen dat je tijdens het lezen denkt: dit kan nu toch niet, dit is overdreven, maar Hornby slaagt er steeds in om je te overtuigen. Je ziet zo de hoofdpersonages voor je, ze komen gewoon tot leven en meer nog, hier en daar herken je ook trekken van je eigen of je omgeving. En hoewel het bij momenten echt wel eens puur drama wordt, toch blijft het nog steeds luchtig. Hier en daar heb ik zelfs hardop moeten lachen, of toch heel hard glimlachen. Een blijvertje, zoveel is zeker.

You Might Also Like

0 reacties