wie zaait

"Patricia, is maatregel A ook van toepassing op maatregel B? Allez, we begrijpen wel waarom maatregel A er is gekomen maar de combinati...

"Patricia, is maatregel A ook van toepassing op maatregel B? Allez, we begrijpen wel waarom maatregel A er is gekomen maar de combinatie met maatregel B maakt het wel moeilijk. Voor maatregel C is er een uitzondering gemaakt, maatregel A is niet geldig. Zou dit ook niet voor B kunnen?"

Ok, een typische vraag in mijn werkend bestaan. Ik informeer me bij de jurist. "Ze hebben gelijk, maar eigenlijk vraag je het beter bij de federale overheid, om zeker te zijn." Ik surf naar hun site, bij contact vind ik een reeks mogelijkheden en gelukkig is er nog een laatste puntje: als het nog iets anders is, contacteer de communicatiedienst, dus ik bel naar het nummer voor Nederlandstaligen. Taalwetgeving, het is me wat.

"Hallo, Patricia van de Vlaamse overheid. Ik heb een vraag ivm de toepasbaarheid van maatregel A op maatregel C, kan u me verder helpen?"
"Heeft de Vlaamse overheid soms geen dienst die u kan verder helpen?" De toon van zijn stem spreekt boekdelen.
"Meneer, bij mijn weten zijn zowel maatregel A als maatregel B federale maatregelen die ook in Vlaanderen gelden, dus vraag ik het liever aan de federale overheid hoe ze toegepast moeten worden." Hoe heet dat ook al weer? Assertief maar toch nog beleefd?

Uiteindelijk krijg ik twee telefoonnummers. Het eerste geeft niet thuis, het tweede is iemand die eigenlijk andere dossiers beheert en zich dus begrijpelijkerwijs hier liever zelf geen uitspraken over doet. Maar hij verbindt me door, verontschuldigt zich dat de persoon afwezig is. Hij stuurt mijn mailtje met de vraag prompt door. Klantvriendelijk noemen ze zoiets. Al kan ik de reactie van de eerste persoon ook wel begrijpen, zolang de Vlaamse politici zelfgenoegzaam de spierbollen rollen en eisen stellen ipv in dialoog te gaan, zullen ze steeds minder op begrip kunnen rekenen.

You Might Also Like

0 reacties