Na de wijvenweek terug naar het feminisme?

Amper een dag na de wijvenweek worden we door het nieuws terug met onze neus op de feiten gedrukt. Het was vandaag equal pay day, vrouwen ...

Amper een dag na de wijvenweek worden we door het nieuws terug met onze neus op de feiten gedrukt. Het was vandaag equal pay day, vrouwen moeten tot 31/3 werken om het jaarsalaris van een man te verdienen. Ik denk dat het de derde keer is dat een dergelijke dag in België georganiseerd wordt en die dag schuift maar niet op. De barema's voor de lonen van ambtenaren mogen dan al vastliggen zonder onderscheid naar geslacht, toch ben ik niet zo zeker dat er geen verschillen in het loonzakje zijn, veroorzaakt door promoties, premies voor goede prestaties,... Op de werkvloer valt de opmerking ook wel eens: opletten, het is een vrouw, ze wordt dertig en de kinderen? Tegen de wet, ja, maar wel in het hoofd van de werkgever of die nu overheid is of niet.

Bij mijn vorige werkgever werd ik dankzij deze studies door heel wat vrouwenorganisaties op de koffie gevraagd. Tot mijn grote spijt moet ik toegeven dat ik er weinig feministen ontmoet heb, wel veel vrouwen met een kleine de in hun naam of die dankzij de beroepsactiviteiten van hun man zelf nooit gewerkt hebben en denken dat ze werkende vrouwen kunnen helpen door goedbedoeld advies en kinderopvang, want "de kinderen moeten toch een goede opvoeding hebben ook al werkt de moeder". Ook de frivole invulling van het feminisme van de Gentse lingerieontwerper, die je deze dagen in de media niet kunt ontwijken, is niet aan mij besteed... Eigenlijk hou ik niet zo van het hokjesdenken.

Maar ik blijf de wijvenweek een fantastisch wijs initiatief vinden, dank aan i. en Lilith.

You Might Also Like

1 reacties

  1. Ik wil wel meedoen aan een nieuwe feministische golf ze, patricia. 't Is maar een woord!

    BeantwoordenVerwijderen