Mijn oranje boekje

Het was deze mevrouw die er iets over schreef op haar blog anders had ik het nooit geweten. Een beetje schaam op mij, maar typerend voor de...

Het was deze mevrouw die er iets over schreef op haar blog anders had ik het nooit geweten. Een beetje schaam op mij, maar typerend voor de manier waarop ik Gent tot voor kort verwaarloosd heb. Dichter aan huis zakte in 2005 een eerste keer af naar Gent en doet dit in oktober opnieuw. Ze waren nog op zoek naar lokaties en ik had me in mijn overmoed opgegeven. De eerste afspraak had ik uiteindelijk moeten afzeggen, maar tot mijn grote verbazing namen ze zelf opnieuw contact met me op. Ze hadden een toffe lokatie gevonden, maar deze lag wel iets te geïsoleerd, dus zochten ze lokaties op wandelafstand. Mijn huisje kwam in aanmerking en vorig weekend kwamen ze een kijkje nemen. Het eindoordeel zal ik ergens in april horen, maar ik vind het nu al zalig. Ze hadden namelijk een presentje bij, ja, het zijn Nederlanders die het organiseren, maar tot zover de vooroordelen. Ik kreeg vier boekjes met gedichten of verhalen over vorige edities en sindsdien loop ik rond met een oranje boekje waar ik van tijd tot tijd iets uit declameer. Deze dichter, Tjitske Jansen, was er de vorige keer in Gent bij:

VROUW HOLLE

Ik kijk liever naar de maan
dan naar de mens.
De mens,
ik word er zó moe van.
Dat roepende, smekende,
lachende, verlangende,
niet wetende,
willen wetende,
ik hou van jou zeggende,
of denkende,
op schoenen
of op eelt lopende,
van de een naar de ander rennende,
met sieraden en muziek beklede mens.
Ik kijk liever naar de maan
die altijd hetzelfde is:
onverschillig.
trouw.

De maan heeft geen woorden nodig
om te zeggen:
ik ben er
en morgennacht ben ik er weer.

Misschien zit er een wolk voor,
misschien zie je me niet omdat je binnen bent,
omdat je binnen naar je dwaze liedjes ligt te luisteren
of omdat er tranen voor je ogen zitten,
tranen omdat je denkt dat je alleen bent,
maar je bent niet alleen,
want ik ben er,
en gisteren was ik er ook,
en morgen ben ik er weer.



Uit: Het moest maar eens gaan sneeuwen, Uitgeverij Podium

You Might Also Like

0 reacties