Ontdekking in de keuken

Een van mijn favoriete wintergerechten is ongetwijfeld witlof in hespenrolletjes. Als ik in het weekend naar mijn ouders ga, staat het regel...

Een van mijn favoriete wintergerechten is ongetwijfeld witlof in hespenrolletjes. Als ik in het weekend naar mijn ouders ga, staat het regelmatig op mijn verlanglijstje. Steevast krijg ik dan als commentaar van mijn ma "veel werk". Dit mantra heeft ervoor gezorgd dat ik eerder terughoudend was om het zelf te proberen. Piet, de tv-kok die mensen komt redden op zijn eigen typische manier heeft me uiteindelijk over de streep getrokken. Het geheim is de witlof eerst in boter langs alle kanten eens aanbakken en pas later het water toe te voegen. Het zorgt er in elk geval voor dat de saus dik blijft. Mijn ma mag dan wel koppig haar witlof een dag op voorhand klaarmaken, ik ga voor het beetje boter.

Gisteravond ontdekte ik dat mijn lievelingsgerecht ook in taartversie kan en bovendien ook in die vorm heel appetijtelijk is. Het spaart in elk geval het gedoe met de aardappelen, die volgens mij enkel in pureetoestand bij dit gerecht passen. Mijn fundamentalisme maakt het natuurlijk lastig om dit gerecht op een korte tijdspanne klaar te maken. Maar zoals ik gisteren ontdekte er is redding: een pak kant-en-klaar bladerdeeg, witlof in stukjes snijden (zonder hartje) e stoven (boter en later ook water), hesp in reepjes knippen, een flesje room mengen met twee eieren, peper en nootmuskaat, alles in de taartvorm met een laagje kaas zodat ook hier een korstje je toelacht als je de oven opent. Zelfs een witloffundamentalist als mezelf vond dit een meer dan geslaagde ontdekking.

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ge brengt ze vanavond toch mee op 't feest, die taart ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. een soort witloof-hesp-quiche dus... eens kijken of ik dat thuis verkocht krijg...

    Veel werk, witloof in hesp? Valt wel mee.

    BeantwoordenVerwijderen