impressie van een lastige ochtend

Het is druk op perron tien. Ik ben vroeg. Vroeger dan normaal. Tevergeefs. De trein is afgeschaft. Naweeën van een brand. De volgende treine...

Het is druk op perron tien. Ik ben vroeg. Vroeger dan normaal.

Tevergeefs. De trein is afgeschaft. Naweeën van een brand. De volgende treinen hebben vertraging.

Het is koud.

Het is druk.

De eerste trein richting hoofdstad doet de nervositeit toenemen.

Plaats! Warmte!

Ik vraag aan de man of hij een beetje wil opschuiven. Het zijn ten slotte banken waar plaats is voor drie. De vrouw tegenover mij doet hetzelfde.

Ik lees mijn krant. Maar mijn gedachten dwalen af? Ken ik haar niet? Die vrouw bij het raam. Lezend in die andere kwaliteitskrant. Mijn gedachten worden langzaam wakker. Ja, toch wel. Ik volgde ooit een keuzevak bij haar.
Een paar maanden geleden stond ze jong te wezen op een affiche van een partij. Boeken in de armen. Een schoolmeisje. Nu zit ze hier als een bomma. Ik vind geen ander beeld. Haar sjakosj (de enige mogelijke omschrijving voor dat enorme ding) naast haar. Ja, het is druk maar zij heeft plaats nodig voor haar sjakosj… Ze zou die op het tafeltje kunnen plaatsen, op haar knieën of zelfs op de grond, maar nee… Als ooit een conducteur vraagt of hij/zij het vervoerbiljet van die sjakosj kan zien, verdient hij/zij een prijs.

You Might Also Like

1 reacties