In een klein stationnetje...

Dit moet me van het hart, ook al heb ik een tijdje getwijfeld om me te mengen in de discussie . Langs alle kanten worden mensen die commenta...

Dit moet me van het hart, ook al heb ik een tijdje getwijfeld om me te mengen in de discussie. Langs alle kanten worden mensen die commentaar geven op de korrel genomen.

Waar gaat het over?

Gent-Sint-Pieters. Een groot bouwproject voor de komende jaren, ook al willen sommigen dat blijkbaar stil houden. Het is natuurlijk een lastige discussie zo vlak voor er bolletjes gekleurd moeten worden.

Eerlijk? Mijn eerste reactie toen ik hoorde van de plannen om het station te verbouwen was eindelijk! Zowat elke werkdag haast ik me naar perron tien maar ook in het weekend spoor ik wel eens richting ouderwaarts. Zeker op schooldagen is het druk. Heel wat scholieren, studenten worden aangetrokken door de vele scholen in Gent. Ook toen ik nog school liep werd er op vrijdagavond in het jeugdhuis gewacht op mensen die in "de grote stad" mochten/moesten studeren. Maar ook nogal wat mensen werken in Gent en komen met de trein naar Gent. 's Morgens vroeg komt er dus een massa volk toe in het station en natuurlijk is het geen eindpunt. De gangen lopen vol richting uitgang op hetzelfde moment dat nogal wat mensen Ć©Ć©n of ander perron proberen te bereiken (vaak perron tien richting Brussel maar ook Antwerpen). Het zorgt wel eens voor blokkeringen en natuurlijk altijd wanneer je gehaast bent. Het verschil met de vakantie is soms enorm maar ik kan ze wel begrijpen, wie wil er nu direct naar school. Liever nog wat plakken aan de ingang, vrienden ontmoeten, wat flirten,...

Een blik 's morgens vroeg en je weet gewoon dat er iets moet gebeuren.

Een groter station voor meer reizigers, kantoorgebouwen en een stimulans voor de horeca. Ook al woon ik nu al vijf jaar aan het station, ik ben nog steeds niet overtuigd van de horeca. Ik wil gerust schuldig pleiten aangezien ik gemakkelijkheidshalve vaak afzak naar het centrum maar wat wil je: tram 1 en een gratis nachtbus op vrijdag en zaterdag?

Toen begon ik de plannen wat beter te bekijken, en waren er een aantal dingen die ik niet goed kon begrijpen: het doorknippen van een - voor mij - logische as Albertlaan - Voskenslaan (vooral als je weet dat beide onlangs nog maar heraangelegd werden), hele hoge kantoorgebouwen in een quasi woonwijk (terwijl andere kantoorgebouwen in het centrum leeg komen te staan), een parking en een afrit van de R4 door een natuurgebied,... Op de eerste vergadering van wat later Buitensporig bleek ik zeker niet de enige te zijn met vragen. Het stadsbestuur en dan vooral de schepen van mobiliteit en de burgemeester, gingen van "het stadsbestuur heeft hier niks aan te zeggen" tot "alles is al beslist" en uiteindelijk konden de buurtbewoners een beetje "inspraak krijgen bijvoorbeeld over de hoogte van de torens". Om nadien gepakt te worden door de voorzitter van dezelfde partij als zouden "de buurtbewoners tegen het project zijn omdat we dan wat meer fijn stof zouden te verwerken krijgen terwijl in heel Vlaanderen het fijn stof zou dalen", egoĆÆsten zijn we dus...

Maar ik snap het niet zo goed, het station is nu reeds een knooppunt van openbaar vervoer, maar natuurlijk kan het nog altijd beter. Soms is de auto de snelste verbinding naar het station maar sinds het invoeren van het betalend parkeren vinden mijn buren eindelijk weer een parkeerplaats in hun eigen straat, heel wat pendelaars hebben het laten afweten. Gaan ze nu met de auto tot in Brussel? Of staan ze wat verder geparkeerd, buiten de betalende zone? Of hebben ze toch maar een bus of tram overwogen? Heel wat mensen uit de omliggende gemeenten kunnen de trein nemen in hun station en dan overstappen, maar niet iedereen deed het.

Ok, prima idee om kantoren te bouwen waar openbaar vervoer is, maar waarom dan nog een parking? Omdat niet iedereen vlot tot aan het station geraakt? Dus waarom niet investeren in betere en snellere verbindingen? Wat met Flanders Expo, kan daar geen parkeerruimte voorzien worden en dan met de tram...

Je kan me NIMBY verwijten maar het lijkt me iets te gemakkelijk. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het dossier rap-rap-rap erdoor gehaspeld is zonder al te veel bemoeienissen van buurtcomitƩs. En natuurlijk is het slechts ƩƩn van de dossiers waar het volgende stadsbestuur mee te kampen zal hebben en kan dit dus ook slechts gedeeltelijk mijn mening bepalen en gelukkig zijn er mensen die programma's vergelijken op een serieuze manier, maar ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat de reactie van een bepaalde partij me teleurgesteld heeft en dat dit zal meespelen in mijn bolletje. Een partij die gehoor geeft aan het ongenoegen verwijten van Gent te willen ombouwen tot een kabouterdorp, ok, de weigering om in kartel te gaan viel zwaar, zich verschuilen achter een aantal kandidaten op de lijst die willen opkomen voor de stationsbuurt, kandidaten op een quasi onverkiesbare plaats,... en ondertussen dromen van een toren voor de eigen generatie, niet van een wereldberoemde architect, nee, dat doen we zelf wel beter...

You Might Also Like

0 reacties