Sue me for sexism

In één van mijn vorige berichtjes heb ik de frase "maar zo zijn mannen nu eenmaal" gebruikt. Het heeft me een hoop commentaar opg...



In één van mijn vorige berichtjes heb ik de frase "maar zo zijn mannen nu eenmaal" gebruikt. Het heeft me een hoop commentaar opgeleverd, voornamelijk van mannen. Bij vrouwen volgde een schamper "ah, ja, typisch". Ik geef toe dat ik in het volgende zinnetje waar ik de woorden "vrouwen" en "feeksen" met elkaar in verband breng een stuk genuanceerder ben. In dezelfde adem wil ik ook toegeven dat ik me de aandacht van twee mannen ook wel zou laten welgevallen…

Het is zo gemakkelijk om te veralgemenen. Als je het schap "relaties" in de boekhandel bekijkt, kun je wel niet anders dan er van uitgaan dat er twee soorten zijn: mannen versus vrouwen. Langs alle kanten wordt het je ingeprent:

"Meisjes klimmen niet in bomen, dat is gevaarlijk."

"Mannen huilen niet."

"Jongens spelen niet met poppen, meisjes niet met autootjes."

"Vrouwen vallen op mannen met snelle wagens."

"Vrouwen weten niks van voetbal".

"Mannen leren eindelijk gezichtscrème kennen".

De voorbeelden zijn eindeloos, de nuance ver te zoeken. Maar het begint al van bij de geboorte, zelfs met de beste bedoelingen om je kinderen op te voeden met respect voor hun persoonlijkheid en vrij van allerlei stereotypen, altijd sluipt het wel ergens binnen. Het is misschien een ideetje: eens een week in een willekeurige materniteit de cadeautjes bekijken en dan raden of het voor een meisje of een jongen is.
Als je het als ouder nog een beetje zelf in de hand hebt, kun je het wel schudden één keer je kind naar de kleuterklas gaat. "Mama kookt en papa leest de krant." Briefje van de juf: "Kan mama ervoor zorgen dat x morgen laarsjes mee heeft want de klas gaat op uitstap." Ik weet dat ik het nu opnieuw ongenuanceerd voorstel maar ik denk niet dat het aantal roldoorbrekende afbeeldingen in veel gebruikte kinderverhalen in het onderwijs meer dan 5% uitmaakt, en dat is dan nog een optimistische schatting.

Ja lezertjes, u hebt het goed geraden, ik word zo'n ambetante ouder voor kleuterjuffen. En ik hoor u ook al denken, "wacht maar tot je zelf kinderen hebt".



Maar je moet er eens bij stilstaan hoe gemakkelijk je in stereotypen valt, griezelig...



foto uit de oude doos via

You Might Also Like

0 reacties